Logo Au Parleur

- Het Selectief Productief Collectief -

- Zesentachtigste editie - 24 mei 2025 - 2e Jaargang -

EDITORIAAL
Aftrekposten

'Hey Bro, het is weer die tijd van het jaar’.
‘Belastingaangiften invullen, bedoel je?’.
’Steeds een feest, nietwaar?’.
‘Het moet. En wat moet, moet’.
‘De mijne is al buiten. In la douce France zijn ze er wat vroeger mee’.
‘Het is voor het groter geheel Bro’.
‘Ja, zo moet je het bezien’.
‘Het mooiste woord in heel het gedoe is wel: aftrekposten’.
‘Hihi, aftrekposten… kinky’.
‘Zou men de nieuw aangekondigde Amerikaanse tarieven van 50% als aftrekpost mogen inbrengen?’.
‘Alleen als je een pinguïn bent, Bro’.



Hans Lengeler, Lorgues, Provence
Jeroen Vermeiren, Gent, België

DE JUISTE MAN OP DE JUISTE PLAATS
Freo
Ode aan de "projectie"

"Ik heb geen harde bewijzen, maar alle indicaties zijn er dat het onderzoek naar mogelijke verkiezingsfraude in Ninove georkestreerd wordt van hogerhand." Dat zegt Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken, die het parket van Gent beschuldigt van perslekken en een focus op radicaal-rechtse politici en partijen. (20 mei, Terzake, VRT)

Meneer Van Grieken en zijn partij zijn groot geworden door bepaalde groepen in de maatschappij te beschuldigen van allerlei gore daden, meestal zonder harde bewijzen. Hij zal wel weten waarover hij spreekt.


MANNEN EN VROUWEN
dezeken
dezus

Fête des mères

Zo af en toe duiken ze weer op. De wekelijkse columns die mijn moeder in de jaren zeventig schreef over haar klavertjevier. Deze keer via haar broer, die als vrijwilliger in een heemkundige kring op samengebundelde uitgaven stuit van Spectator, het tijdschrift waarin mama schreef over het wel en wee van haar vier meisjes.

Ik vind het telkens heerlijk ze opnieuw te lezen en laat de beelden die ze oproepen gretig door mijn geest dwalen: de twee kwetterende en kibbelende grote zusjes en later komen er nog twee kleine meisjes bij, mijn jongste zusje en ikzelf. Gust loopt voorbij en vraagt waarover ik aan het schrijven ben. Ik vertel hem dat mijn mama ooit ook elke week schreef over ‘het kleine leven’. ‘Wat was jouw eerste woordje? Piemel?’ grinnikt Gust en ploft samen met Belle in de zetel.

Vijftig jaar geleden werd zo’n expliciet taalgebruik niet geduld, noch gepubliceerd, maar qua mondigheid zie ik weinig verschillen tussen de verschillende generaties. Al zal het ook wel iets te maken hebben met appels die niet ver van een boom vallen en die anti-autoritaire opvoeding die vlotjes wordt doorgetrokken. Stiekem hoop ik dat mijn denkbeeldige kleinkinderen er ooit ook mee zullen lachen: met de verhalen van hun overgrootmoeder, oma en ouders. Mijn moeder en ik schreven samen toch maar een stevig tijdsdocument bijeen dat zich ondertussen over drie generaties uitstrekt.

"Het is toch Moederdag deze zondag?"

Maar Gust telt nu vooral af tot Bert en ik doorrijden en hij en Jules het rijk voor zich alleen hebben. Na twee heerlijke dagen met een vriendin in Marseille trekken Bert en ik een nachtje naar Saintes-Maries-de-la-Mer in de Camargue. Dit weekend wordt daar, naar jaarlijkse gewoonte, de ‘Zwarte Sarah’ geëerd. Als patroonheilige van de Roma-gemeenschap maakt die laatste massaal de pelgrimstocht naar dit kleine vissersdorpje aan zee. Het zou een indrukwekkend schouwspel zijn: de Zwarte Sarah die naar en weer terug van de zee wordt gedragen op de schouders van feestelijk geklede aanwezigen en onder begeleiding van luide zigeunermuziek.

Onder het motto ‘wie niet waagt, wie niet wint’ vraag ik of de jongens niet mee willen komen. ‘Om te kijken hoe ze een beeld van en naar de zee dragen?’ Ze kijken me aan alsof ik heb gevraagd hun PlayStation af te staan voor een goed doel.

De oudste zoon probeer ik al een week tevergeefs te bereiken. Maar net voor we doorrijden belt hij zelf. ‘Ja alles goed. Druk, druk met de examens enzo. En met mijn lief. Maar komen jullie niet eens naar hier? Ik mis jullie. En het is toch Moederdag deze zondag?’ Op zich zijn dat soort dagen niet belangrijk voor mij, maar toch, nu dat voor ’t eerst één van mijn zonen dit aanhaalt en we voor ’t eerst het ‘fête des mères’ zouden gaan vieren, doet het me wel iets. Ik zal me inhouden en ze niet vragen me op hun schouders naar en weer terug van de zee te dragen, sommige dingen moet je immers niet te ver drijven.




SL

DE WERELD VAN SWAANE
Fête des mères
zoon
kleuter

Werkloos

Ge kijkt naar uw zoon met zijn kersverse 16 lentes. Ge ziet hoe hij in amper een paar maanden tijd vervelde van werkelijk weerbarstige puber tot een adolescent die in groeiende mate de rede toelaat. Vatbaar voor haar is, ook.

Ge ziet hem nog zitten, in het midden van het grote bed waarin hij te horen kreeg dat zijn ouders niet langer. Dat ze niet meer onder hetzelfde dak. Niet meer in hetzelfde bed. Dat zij voorbij waren. En hij zat daar met grote ogen. En hij keek hen, kleine grote mensen aan, en hij vroeg oprecht: “Blijf ik hier dan voor altijd alleen wonen in dit huis?”. Terwijl ge het schrijft, voelt ge het weer: hoe uw hart brak bij die ene en enige vraag van uw eigen bloed.

Ge kijkt naar uw zoon en zijn branie en zijn koppigheid. Ge had kunnen weten dat hij tegendraads zou zijn. Dat was hij al onderweg van bron naar monding. Een sterrenkijker, die zijn ongeduldige ouders urenlang voor het lapje hield. Tot er een scalpel aan te pas kwam om hem naar buiten te sommeren. En vervolgens lag hij daar in uw armen en hij staarde naar u met een heb-ik-iets-van-u-aan-misschien-blik. En ge besefte daar en dan: dat wordt nog lachen, deze gozer. Soms ook groen, ja.

Ge kunt nauwelijks geloven dat die bijna één meter tachtig van vandaag ooit klein genoeg was om te schuilen in uw schoot. Wat zegt ge?! Ge kunt u haast niet meer voorstellen dat hij minder dan een jaar geleden soms nog bij u in bed kroop. Ge weet wél nog dat ge dat stiekem plezant vond, peinzende: het zal gauw genoeg een herinnering zijn. En kijk: daar is ze al, de herinnering.

Ge moet glimlachen als ge terugdenkt aan wat hij op een recente vrijdag na schooltijd tegen u zei: “Shakalaka, ik ga naar het tankstation om de hoek om mijn eerste pint te kopen. Nu ik 16 ben kan dat.” Weg was hij, om even later terug te keren met een blikje Jupiler. “Ze vroegen zelfs mijn leeftijd niet”, zei hij trots. En dan, om zeker te zijn, toch de vraag: “Denk je dat ik er 16 uitzie, papa?”.

Ge denkt dat hij er 16 uitziet, jawel.
Ge voelt aan alles dat hij 16 ís.
En ge weet dat uw schoot werkloos is geworden. Veroordeeld tot de dop. Net zolang tot er misschien, wie weet op een dag, een kleinkind in landt.


JV

DE GEDACHTEN VAN JEROEN
Werkloos
DVD
DVD

DVD

Fun fact: in 2007 was ik te zien in een film op het Montréal World Film Festival. Gedurende twee seconden.

Onlangs vond ik tijdens een opruimsessie de DVD terug van die film: Ben X, het regiedebuut van Nic Baltasar. Toen de film in Vlaanderen uitkwam, in het najaar van 2007, wist ik nog niet dat ik erin te zien was. Ik ging de film bekijken in de cinema, en het enige bekende gezicht dat mij opviel, was dat van de acteur die de huisarts speelde (dat was een collega op de school waar ik toen lesgaf). Ben X was een door-en-door Gentse film, en het was lekker cool om in die tijd in Gent te wonen en de plekken te herkennen waar de film gedraaid was. Hetzelfde overkwam me een half jaar later, toen de film Aanrijding in Moskou uitkwam, net op het moment dat ik naar Ledeberg was verhuisd.

Hoewel mijn ultrakorte cameo totaal aan mij voorbij was gegaan, was het anderen wel opgevallen. Vriendinnen, collega’s op school, vrienden van mijn broers… iedereen sprak me erover aan. Toen viel mijn frank: ik had een keer in het station van Gent-Sint-Pieters gestaan en daar in de drukte vluchtig iets opgemerkt. Rails met een machine erop, mensen achter de machine. Ik had er niet bij stilgestaan dat het een filmcamera was. Ik kocht de DVD van Ben X als materieel bewijs van mijn microfilmdebuut, maar bij gebrek aan een DVD-speler had ik de scène nooit herbekeken. De DVD verhuisde mee naar Spanje en zonk naar de bodem van een verhuisdoos. Zestien jaar later kwam hij bovendrijven.

Zwaaiend met de DVD liep ik naar de Palestijn en vertelde hem mijn fun fact. “Alleen jammer dat we het niet kunnen bekijken, want ik heb geen DVD-speler,” zei ik. Maar daar wist de Palestijn wel iets op. Hij pakte de laptop en een paar minuten later had hij de film gevonden. Samen zochten we de scène in het treinstation, in de tunnel die naar de sporen leidt. We sprongen heen en weer door de film, ons zoekveld klik na klik verkleinend, en daar zag ik haar plots: een slank meisje met bruin haar dat een tas droeg en een koffer op wieltjes achter zich aantrok. Even keek ze om zich heen. Toen kwam er een ander shot en was ze verdwenen.

“Op een dag zal ik terugkijken op deze 44-jarige vrouw"

We speelden de scène opnieuw en opnieuw. Het raakte me dieper dan ik had kunnen voorspellen. Plots keek ik terug op mijn 26-jarige zelf, het meisje dat ik ooit geweest was, bijna twintig jaar geleden. Natuurlijk had ik wel eerder oude beelden van mezelf gezien, in familievideo’s bijvoorbeeld. Maar dit was anders. Ik zag mezelf van buitenaf en vanuit de toekomst in een fictieve context. Twee seconden werkelijkheid in een verzonnen verhaal. Een beeld als een speldenprik in de tijd, waar allerlei draden samenkwam, zoals op een kantkloskussen. Draden vanuit het verleden en draden die zich uitstrekten naar de toekomst en waarvan ik nu wist waar ze heen zouden leiden. Draden als gezondheid, werk, relaties, trauma, familie. Vanuit de verte herkende ik patronen die ik als 26-jarige niet gezien had, omdat ik er toen middenin zat. Ik zag die jonge vrouw en ik wist wat haar nog te wachten stond: ze zou het uitmaken met haar lief en voor de zoveelste keer haar hebben en houden in een oude Volvo stouwen en naar Ledeberg verhuizen. Daar zou de Spaanse jongen die ze in Belfast had ontmoet haar komen opzoeken. Ze zou naar Spanje verhuizen, trouwen en een dochter krijgen. Ze zou haar huwelijk zien afbrokkelen en achterblijven in een leeg huis. Maar ze zou blijven. In dat huis, in dat land. Want daar was ze na al die jaren sterk genoeg voor geworden: om haar voeten in de grond te planten en overeind te blijven staan. Om haar leven in te richten zoals het voor haar paste, met of zonder een knappe Palestijnse schrijver aan haar zijde.

Op een dag zal ik terugkijken op deze 44-jarige vrouw en dingen zien die ik nu niet zie. Een film zal ik voor die kleine tijdreis niet meer nodig hebben - Balthasar en Almodóvar kunnen op hun twee oren slapen. Er zijn nu immers mijn stukjes in Au Parleur.


KV

ATLAS DER ALLEDAAGSE DINGEN
DVD

sport
fitness

Basic-fit

Sport is een van mijn grootste passies en ik hou van alle sporten, … maar dan passief.
Zo hebben wij thuis geen Netflix of Chanel + tv, … maar een abonnement op Eleven Sports.
RSCA (Anderlecht) en nu ook Union Saint-Gilloise zijn sowieso mijn favorieten, een beetje chauvinisme, het zijn dan ook Brusselse ploegen.
Hoe dan ook worden de toppers uit de competities van binnen- en buitenland bekeken.
Ook wielrennen, tennis, darts, F1 en andere balsporten staan vaak op het menu.

Het moet rond mijn vijfendertigste zijn geweest dat ik voor het eerst een beetje zou sporten en begon met tennislessen te volgen.
Af en toe ging ik een wedstrijdje spelen, dat was best leuk, hier moest ik na een tijdje afhakken met tenniselleboog en later met meniscus.
Vanaf toen was ik er nog elke week te bespeuren om te supporteren voor de machten van mijn ventje, nadien sloot ik mij bij de vrienden aan voor de après tennis.
En welke vrienden! super tijden gehad.

Er zijn wel twee uitgesproken sporten waar ik eigenlijk nooit niets voor voelde.
Golf was zo’n sport en fitness iets voor krachtpatser en ma tu vue’s.
Mis dus, … een flater van formaat. Dus, mag ik mijn menig herzien.

Wij zijn beginnen te golfen omdat het de enige sport was die ik nog kon beoefen door mijn knie en in coronatijd.
Na een golfinitiatie, schreven wij ons in voor golflessen. Drie maanden oefenen, een schriftelijk en praktisch examen en het was zover, we waren golfers.
De club Steenpoel, is een leuke club waar wij veel golfers hebben leren kennen en ja ook vrienden maakten.
En… ja, golf is tof.
Ik moet toegeven, wie niet waagt, die niet wint.

De zoektocht naar een sportclub waar ik mijn cardiotrainingen kan voortzetten loop ten einde.
Na de reclame op TV zoek ik op mijn gsm locaties van een Basic-fit in de omstreken van Dilbeek.
Bingo, in Schepdaal is er ook eentje. Voor ik mij online ga inschrijven zou ik die toch even willen gaan checken.
Wauw, dit is wat ik zocht, 24/7 open, kortbij, moderne toestellen, prachtig lokaal met grote partijen glasraam, dit geeft een open gevoel en veel licht, de zaal ligt er netjes bij, niet duur en op het eerste zicht leuke mensen. Ja, dit wordt het!

Ik heb me dan ingeschreven voor een proefabonnent van één maand dat ik ondertussen al verlengde voor één jaar.

"De lange rij fietsen zijn op twee na bezet"

Bij mijn startdag rond 7,30uur voorzien van een nieuwe drinkbus en handdoek begeef ik mijn naar de zaal cardio. Hier zijn al heel wat sporters in de zaal. De lange rij fietsen zijn op twee na bezet.

Ik neem de fiets achteraan de rij, maar kan de hendel niet vinden om het zadel te verlagen.
En, ja ik kreeg onmiddellijk hulp, men had gezien dat ik nieuw was. Even later moest ik dan geholpen worden om te starten, die digitale display werkte helemaal anders dan deze in het vorige centrum.

Het groepje dat naast mij aan het fietsen was, waren de habitués, heel leuke mensen die nu ook mijn gesprekspartners worden.

Een goedenmorgen ’s morgens is net als een kopje koffie, het geeft je kracht om aan de dag te beginnen. Bedankt! mannen.
Nu werk ik mijn training af zoals aangeleerd door Jill, met telkens een paar minuten meer en de wattage iets hoger.
Mijn mood is boosted. ”Nooit gedacht”.

De krachttoestellen zijn niet te vergelijken met die uit het centrum daar zijn ze veel minder krachtig en gemakkelijker. Hier pure power, het zal nog vier weken duren voor ik alle toestellen onder de knie heb, maar ik doe nu veel meer en alles krachtiger.

Mijn trainingsmomenten plan ik in, zo kweek ik een routine om vol te houden, ik begin om 7.00 uur s’morgens en doe 1 uur cardio, daarna ga ik naar de krachttoestellen, een 7 à 10
toestellen aan 3 x 15 beurten per toestel. Dan is het genoeg! … En ga ik douchen, dit drie maal per week.
Komt er iets tussen dan verzet ik mijn dag of uur, maar 3 maal per week is de opdracht, punt.
Zo komt ik ook al eens in een andere gemeente terecht zoals Opwijk of Nieuwpoort, daar je met je abonnement in alle basic-fit centers welkom bent.

Na het douchen verzorg ik me met een hydraterende crème. Op de terugweg naar huis ruikt mijn auto naar de Nivea, dit brengt een brede lach op mijn gezicht, een goedgevoel van tevredenheid.
Hier komen dan de geluksstofjes vrij, dat noemt men dan dopamine zeker?
Sinds de eerste dag ben ik verliefd geworden op deze sport (en al mijn vooroordelen, goe mis hé meiske).

Thuis wacht mij dan een warm koffietje, heb ik verdiend.



RV

UIT HET DAGBOEK VAN RITA
Basic-fit
chartreuze
abdij

Souvenirs

Vrieeend,

Mijn broer vertrok terug naar het noorden op de dag dat de Var te maken kreeg met ondergelopen kelders. De regen viel verticaal naar beneden en deed de riviertjes overlopen en de lager gelegen delen van de dorpen onderlopen.

Het weer, je hebt er geen vat op.

Ik vertelde het reeds, de lente kwakkelt in het zuiden. Een mens moet derhalve gebruik maken van de mooie dagen om buiten te komen en zich in stilte bezighouden op de natte dagen. Ik doe daar niet moeilijk over maar als je broer dan voor een keer op bezoek komt, heb je het natuurlijk liever droog en zonnig.

Ik stelde hem voor aan Michelle uit Carcès. Sinds we mekaar op de parking van de Intermarché tegen het lijf liepen, doen we om de zoveel tijd eens iets samen. ’We komen je bezoeken en brengen iets mee voor op de BBQ’, liet ik haar weten. Zo kwam het dat we een namiddag doorbrachten op een terras met zicht op de heuvels. We braadden wat kip en worst, we kletsten een eind weg en dronken rosé en koffie. Dat is een fijne manier om de tijd te vertragen en tot jezelf te komen.

Er restte mijn broer uit het noorden daarna nog één vakantiedag en die gebruikten we om het Massif des Maures te verkennen. De bergen tussen mijn dorp en de zee zijn niet zo hoog en daardoor helemaal bebost tot op de toppen. Ooit was dit het laatste toevluchtsoord van de Liguren vooraleer ze volledig onder de voet werden gelopen door de Romeinen. In de Provence struikel je waar je ook komt over geschiedenissen en verhalen.

Via een zijdal van een zijdal kom je uit bij de kapel van Le-Notre-Dame-des-Anges, een bedevaartsoord dat in 517 zou zijn opgericht door één van de zonen van Clovis en Mathilde. Je hebt er een kamerbreed uitzicht op de Middellandse zee en op de eilanden voor de kust van Le Lavandou. Op het moment dat we daar met onze ogen stonden te knipperen, wisten we nog niet dat het kustdorp een dag later zou overstromen en dat er daar twee doden zouden vallen.

"Het weer, je hebt er geen vat op"

Fluisterend betraden we de stille kerk en verbaasden ons over de vele ex voto’s aan de muur. Iemand heeft zelfs ooit vanuit pure devotie een opgezette krokodil geschonken aan de congregatie, om maar te zeggen… Op het moment dat we onze uitstap wilden verderzetten, sloop een priester het middenschip binnen en opende snel de souvenirshop. Volgens het infobordje was dit een uur te vroeg maar een kans op handel mag je niet laten liggen. De man keek ons vriendelijk doch vragend aan. Toen we geen aanstalten maakten om iets te kopen, sloot hij alweer de boetiek maar hij vond het wel nodig om ons nog snel een bidprentje in de handen te stoppen. Je weet tenslotte maar nooit waar het goed voor is. En als je iets gratis weggeeft, voelt de bezoeker zich misschien verplicht om tóch iets te kopen.

Helaas voor de priester, maar ik ben inmiddels genezen van het christelijk schuldgevoelen. We bedankten de man voor zijn vrijgevigheid en poetsten de plaat zonder iets te consumeren.

We daalden via smalle kronkelwegen af naar Collobrières en bezochten de haast duizendjarige abdij van Chartreuze de la Verne. Nog zo’n magische plek. Ooit liep ik er door de ruïnes, toen de vervallen abdij nog werd gebruikt door de plaatselijke herders om er hun schapen in onder te brengen. Inmiddels werd ze helemaal gerestaureerd en huizen er nu een twintigtal nonnetjes die er hun leven doorbrengen in absolute stilte en afzondering. Ze laten de dagen voorbijgaan in gebed, elk opgesloten in hun eigen cel. Drie keer per dag krijgen ze eten via een luik dat meteen weer wordt gesloten van zodra ze hun karige hap hebben aangenomen. “Escape from Chartreuze” zou een goeie film opleveren, denk ik.

We betaalden ons entreegeld en werden ook hier zacht onder druk gezet om wat souvenirs te kopen in de uitgebreide winkel van de abdij. De man aan de kassa begon met een uit het hoofd geleerde uitleg en toen ik hem vertelde dat ik de abdij reeds sinds de jaren tachtig af en toe bezocht en er bijgevolg inmiddels mijn weg kende, vond hij dat het dan wel stilaan tijd werd dat ik toetrad tot “Les Amis de l’Abbaye”. Mits een substantiële storting mocht ik dan in de toekomst gratis binnen en buiten. Toen ik het aanbod vriendelijk afwees, keek hij me op zijn beurt al iets minder vriendelijk aan en richtte snel zijn aandacht op de volgende bezoekers die de deur doorkwamen.

Voor ons was het tijd om een ijsje te gaan eten in het dorp beneden.

Een dag later vertrok mijn broer terug naar het noorden. Het was de dag dat de Var te maken kreeg met ondergelopen kelders. Mijn broer stuurde me het bericht dat hij door plassen van vijftig centimeter had moeten rijden en dat dat best spannend was.

Het weer, je hebt er geen vat op.


HL

BRIEVEN UIT DE PROVENCE
Souvenirs
VIND JE Au Parleur LEUK?
Je kan ons steunen om de website on line te houden. Trakteer ons gewoon op een koffietje via onderstaande knop. We zullen je dankbaar zijn.

MUZIEK
Paula pickup
Wannes

De accordeon van Paula

Paula Stulemeijer verblijdt ons met een heerlijk stukje muziek vanuit de Zoete Moederstraat.

J’aime la vie - Paula Stulemeijer
PAULA, ONZE ONBETAALBARE ALLERLIEFSTE ZOETE MOEDER
J’aime la vie - Paula Stulemeijer
WELVOEGLIJKHEID
Hoofs33
Pierreken

Bah

‘Waarde’ Eurosong-Europeaan,
‘Beste’ televoter,

Sta mij toe een woord te richten tot u, dierbare liefhebbers van zang, pracht en opgeblonken sentiment.

Ik heb mij vorig weekend, geheel in stijl, neergevlijd in mijn fluwelen zetel met een glaasje mousserende verontwaardiging terwijl zelfs mijn televisietoestel gegêneerd bloosde bij de finale van het Eurosongfestival. Wat ik aanschouwde, tart elke norm van goede smaak, geopolitieke coherentie en elementaire etiquette. Israël, dames en heren. Israël behaalde een onzedig hoge score. Niet om de toonvastheid – daar viel niets op aan te merken. Niet om het jurkenwerk – dat was adequaat gedrapeerd. Wél om de manier waarop een optreden, strak geregisseerd in glitter en rook, de wereld leek te doen vergeten dat dit land momenteel beschuldigd wordt van daden die op het scherpst van het morele zwaard balanceren – genocide, zeggen sommigen.

Men zegt: “Het Songfestival is geen politiek platform.” Maar tegelijk paradeert men met vlaggen, slogans en solidariteitskreten, zolang het maar vrolijk en westers past in de show. De politieke neutraliteit is hier even oprecht als een Russische puntentelling. Wat mij met name ontstemt, is de beleefdheid van het vergeten. De keurige schouderophaling bij onrecht. Het gemak waarmee geweten wordt weggezapt zodra de lichtshow start. Bah.

Er zijn momenten waarop men, als etiquette-expert, zijn vork even moet neerleggen en zeggen: “Nu niet. Dit is géén moment voor beleefde onverschilligheid.” Men hoeft niet onbeleefd te zijn om principieel te blijven. Maar men mag zich ook niet achter beleefdheid verstoppen om zich van morele betrokkenheid te ontdoen.

Kortom: wie meent dat glitter boven geweten gaat, dat een goed gezongen couplet de realiteit mag overschreeuwen, die verdient geen twaalf punten. Die verdient een beleefde maar vastberaden stilte. En idealiter een verbanning naar een ander melkwegstelsel.

Met gestreken kraag en een opgetrokken wenkbrauw, uw trouwe maar welhaast zijn stoïcijnsheid verliezende

Jean-Pierre Hoofs


OVER JEAN-PIERRE HOOFS
Hij mag dan geen sant in eigen land zijn, Jean-Pierre Hoofs is een man met naam en faam, niet in het minst in het Verenigd Koninkrijk. Hoofs stond decennialang aan het hoofd van de Londense School for Butlers & Hospitality, een instituut met wortels die teruggaan tot de 19de eeuw. Na een rijkgevuld leven aan de overzijde van het Kanaal resideert de man sinds twee jaar weer in het lieflijke Brugge, zijn beminde geboortestad. Daar vult hij zijn dagen als gepensioneerde zinvol in, onder meer als vlot Engelssprekende gids in het Memlingmuseum. Daarnaast verblijdt én verlicht hij de lezers van Au Parleur met zijn wijze raad voor meer courtoisie en goede manieren.



JV

JEAN-PIERRE HOOFS
Bah
OPINIE
Amedé
Amedé

Onderwijs

Naar mijn mening zouden we beter opnieuw aparte scholen creëren voor jongens en meisjes. In de papschool leren de meisjes nuttige dingen zoals strijken en knopen aannaaien, de jongens leren dan gaten boren en vuilbakken buiten zetten.

Jaar na jaar komen er dan taken bij zoals sjaals en kousen breien (de meisjes) en het gras afrijden en muurtjes metselen (de jongens).

Wie niet meekan, vliegt eruit en mag in 't fabriek gaan werken of wordt verkocht aan de voddenman.

Het zal rap gedaan zijn met de achterstand.

Amedé

DE MENING VAN AMEDÉ
Onderwijs

DE HOEK VAN GEERT
Felice
Geert

Felice

Klaus Schulze: Mirage, 1977.

Songfestival 2025

Onze rode zanger heeft het niet gehaald. Alles moest rood zijn. Hij liet ergens zijn kleerkast zien met de ene rode pull na de andere. Het lijkt een obsessie. Ik zou hem graag eens vragen wat zijn lievelingskleur is. Zijn punten vielen ook in het rood. Daar werd veel drama over gemaakt. Zijn zang zakte flets weg achter een tapijt van oubollige techno.

Waarschijnlijk kan die man wel iets zingen, maar al zeker niet mijn ding. Ik ben moeilijk vocaal te imponeren en hou meer van instrumentale muziek, al mogen daar wel vleugjes van stemmen inzitten. Dat kan het supermooi maken. Een vrouwenstem kan me zo verleiden. Enkel Vangelis verstond die mixingkunst. Een groep als Pink Floyd kon mij bekoren met een evenwicht tussen muziek en zang. The Allan Parsons Project konden me ook bezig houden. Jean-Michel Jarre staat net onder Vangelis terwijl Klaus Schulze de eerste was die ik in het nieuwe genre leerde kennen. Ik hou niet van hard rock al kon ik daar wel eens op dansen. Deborah Harry of Blondie die mocht wel zingen. Zo zijn er nog enkele. De beste muziek/song plaat die ik ken is Breakfast in America van Supertramp. Muziek en zang in perfect evenwicht met de nummers als een verhaal op de juiste plaats.

Mijn eindprognose voor die Red stond al maanden vast: 5 punten in totaal. Ik was wel vergeten dat er eerst nog twee halve finales waren. Men weet het slechte resultaat onder andere aan de manier van punten geven. Het is een songfestival. Dat wil zeggen dat er gezongen moet worden. Toen ABBA won in 1974 met Waterloo was dat met een vrolijk nummer met een duidelijke tekst al besteed ik daar nooit veel aandacht aan. Het nummer zat bijzonder goed in elkaar, klonk heel goed en de vier personen die daar stonden zongen ook werkelijk. Ik zie het zo nog voor mij. Nu wordt er vaak meer aandacht besteed aan de act dan aan het lied. Bij elke tv zender zit er nu wel een choreograaf klaar die die act zal tunen. Het muzikaal geheel moet ook overdonderend zijn en types allerhande komen deelnemen. IJsland kwam aan met een zilveren boys band die zelf dachten een goed nummer te brengen. Dat nummer kreeg geen punten tot het publiek er toch iets aan gegeven had. Die publiekspunten geven uiteindelijk de doorslag. Ik heb de finaleoptredens niet gezien daar ik me dood erger aan de slechte kwaliteit van de “liedjes”. De puntendeling volgde ik wel. Dan kwam bijna het onvermijdelijke dat Israël zou winnen. Oostenrijk kreeg dan toch nog 174 punten en won. Verder wordt dat nummer hier nog een paar maal gedraaid en verdwijnt het dan geruisloos voor altijd. Zo won Portugal in 2017 met een mooie song die je als verliefd stel wel eens wil horen op vakantie daar in een late wijnbar. Verder kun je daar weinig mee doen en wordt het dus vergeten.

De stemming:
In plaats dat ieder recht heeft op 1 stem zoals het er zou moeten aan toegaan in de huidige geciviliseerde wereld mag je 20 x stemmen. Wie doet dat en waarom? Het meervoudig stemrecht dateert in België van 1893 en liet de rijken meer zeggenschap toe. Dat werd hier afgeschaft in 1918.

De Spaanse tv tekende protest aan. Zo weten we nu in detail hoeveel stemmen er uit gebracht zijn in Spanje. Spanje telt ongeveer 50.000.000 inwoners. Er keken ongeveer 6.000.000 van hun mensen naar het Eurovisie Songfestival wat niet zo veel is. Die mochten dus allemaal stemmen. Dan volgen nu de aantallen van diegenen die gestemd hebben en hou u vast. Er waren 7.283 telefoonstemmen, 23.840 sms’en en 111.565 online stemmen! Dit is belachelijk weinig en maakt in totaal 142.688 stemmen of 2,4 % uit van de kijkers. Dit betekent natuurlijk dat het daar niemand echt interesseert en ook dat het met die stemming alle kanten uit kan omdat het aantal stemmen niet representatief is.

Ook onze VRT heeft geklaagd en daarmee weten we dat er 25.797 hebben gestemd wat ook weinig is. Ik denk niet dat er daar veel bij waren die 20 maal zullen gestemd hebben. Voor de finale waren er 652.817 kijkers en daarvan stemden er 220.554, wat wel veel is. Toch wordt vermoed dat Israël hier veel stemmen zou geronseld hebben. In elk geval als dat zo is dan heeft ze wel erg haar best gedaan en vind ik het nogal onwaarschijnlijk. De Vlamingen zouden dan wel hun stem uitgebracht hebben zonder de onevenwichtige oorlogssituatie in gedachten te houden wat ik ook vreemd vind, maar wel mogelijk is. Vormen de Vlamingen een publiek dat het festival scheidt van politiek en enkel op de songkwaliteit afgaat? De details van de puntenverdeling worden niet vrij gegeven. Die worden beheerd door een Duitse digitale privéfirma Digame. Zelf vind ik dat dat in handen zou moeten gehouden worden van een consortium beheerd door alle deelnemende landen. Het kan zo gemanipuleerd worden. Digame betekent in het Spaans: zeg het mij? Zou die firma het ons ooit zeggen wat er nu echt speelde?

Felice

Geert De Boos
PMS.

FELICE
Fren
Soop
GDB PMS: Pictures, Music & Story’s stelt voor:

Staalfouten 3 - Deel 11

Ik leerde in Spanje een vriend kennen, Walter. We hadden niet afgesproken dat we het volgende jaar terug daar gingen zijn. Het jaar nadien liep ik daar weer in zwembroek op de steentjes achter een staand bord voor het zwembad en enkel een stuk van mijn onderbenen en voeten staken uit onder dat bord. Ik hoorde iemand vanuit het zwembad mijn naam roepen; dat was Walter. Het bleek dat hij mij herkend had aan mijn blijkbaar typische manier om mijn voeten neer te zetten; wat uit elkaar. Dat was heel opmerkzaam van hem.

Sommigen zweren bij een ligfiets, al blijven het uitzonderingen. Je zwaartepunt ligt dan wel lager dus zou het een stabiele manier van rijden kunnen zijn. Enkel zijn we niet gewoon ons lichaam liggend in evenwicht te houden, op twee wielen dan nog wel. En omdat je zo laag ligt heb je geen overzicht op het verkeer zoals je gewoonlijk hebt.
Ik heb zo een fiets geprobeerd maar dat lag me niet, om bij dat liggen te blijven. Ik stip hier even aan dat als je wil naar links keren met een fiets je eerst ongemerkt even naar rechts stuurt en omgekeerd, anders kun je je evenwicht niet bewaren. Dat is fysisch bewezen.

Hier maakt ook een deel van ons soms een fout door fysisch te gebruiken als ze fysiek bedoelen. “Daarom zet ik me ook fysisch in om onze doelstellingen te behalen” hoorde ik iemand zeggen die een firma leidde. Dat wil zo veel zeggen als dat je je elektronen extra snel gaat laten draaien rond hun kern, om dan zo fysiek meer effect te kunnen hebben. Einstein zou het bewonderen en: ‘Ei, ei’ lachen, omdat dat nu eenmaal in zijn naam staat.

Ik stoor me wel eens aan nieuwvormen zoals een “film kijken” of “sturen” in plaats van “een boodschap sturen”. Moet het weer zo snel gaan? Jij gaat een film “kijken” en ik ga mijn huis “waken”…
Je kunt wel zeggen ik heb gisteren een film gezien en hij was mooi. Kan ook: ik heb hem vanavond herbekeken. We kijken naar een film: kijken + naar, dat werkt. Kijk jij straks naar die film? Of wat met: ik heb radio “geluisterd”? Wat is er mis met: ik heb een programma op de radio beluisterd? Ik heb gisteren naar de radio geluisterd. Luister jij naar de radio? Ja ik luister iedere dag naar de radio. Stuur je mij een berichtje? Ja ik heb je net een berichtje gestuurd. Al de rest is taalluiheid.

Zo hoorde ik een waard op een dag “alstu” tegen me zeggen. Ik was ongeveer de enige die kwam eten, had hij dan zoveel haast? In Spanje hebben ze het dan over porfa in plaats van por favor. Duurt het zo lang om “alstublieft” wat komt van “als het u blieft” te zeggen dat dan weer komt van: als het u belieft? Of por favor? Voor de gunst. Do me a favor.
Zeg dan gewoon als je in tijdnood zit: “hier hebt u het” of “hier is ‘t”. Dat klinkt minder stroef dan “alstu” en gaat dan hoop ik sneller dan “alstublieft” of als het u belieft.
Toen dat nog gezegd werd hadden de mensen nog tijd voor elkaar.

Maar ze hebben het wel in Spanje over een descafeinado in plaats van een “deca” maar dat verkorte kan ook niet want daar moet het dan “un desca” zijn…
Om me wat te verlichten luister ik nu naar Zero Gravity van Jean-Michel Jarre. Ik ken het niet en ik vind het fijn iets voor mij nieuw van deze knappe compositeur te horen.
Ik heb me voor 16 Euro draadloze Blue Tooth oortelefoontjes gekocht van het merk Isy die 16 uur lang aan een stuk kunnen spelen.
Wat zegt u? Oortjes? Mijn oortjes die dienen om die oortelefoontjes of foontjes in te steken en ik steek geen oortjes in mijn oortjes.

Terwijl Tangerine Dreams nu zijn kop opsteekt op Spotify. Joetjoep, YouTube kan ook maar als ik blader in mijn gsm dan stopt hij met spelen, weer die hij, maar Spotify doet dat niet. Op Spotify vind ik dan minder gemakkelijk Klaus Schulze alsof ze zich gedragen als Q-music ten opzichte van Radio 1.

De oren of beter de oorschelpen zijn het enige lichaamsdeel dat blijft groeien na de neus van Pinoccio. Je hoort minder goed bij het ouder worden en om dat te compenseren worden de schelpen die het geluid opvangen groter. Let op de grote oorschelpen bij ex minister Claes bijvoorbeeld.
Blue tooth, ik hoor dat sommigen dat uitspreken als “bloe toet” maar tooth is dat niet met de th van think? Wat denk je?

Einde deel 11

Fren Soop

FREN SOOP
Staalfouten 3 - Deel 11
Carl Sagan
Sagan

Tandpasta - Deel 5, slot

Wat is de beste tandpasta?
Deel 5, slot

Onze experts van Testaankoop hebben 17 gewone tandpasta's getest die te koop zijn in de winkel. Dit waren geen whitening tandpasta's, tandpasta’s voor gevoelige tanden, kindertandpasta’s of medische tandpasta’s. Allemaal bevatten ze fluoride.

De test omvatte zowel grote merken:
(Oral B, Colgate, Sensodyne, Parodontax, Elmex en Signal) 
als witte producten (van Albert Heijn, Colruyt, Carrefour en Hema).
Het huismerk van Kruidvat kwam niet aan bod, omdat haar formule en verpakking ten tijde van de test werd veranderd.

Hoe we tandpasta’s hebben getest
Om te bepalen welke tandpasta de beste is, hebben we een rangschikking opgesteld op basis van de volgende criteria.

Labotests (65 %)
We gingen in het labo na hoeveel fluoride de tandpasta’s bevatten en hoe goed ze vlekken en tandplak verwijderen zonder het tandglazuur te beschadigen (abrasiviteit).

Fluoride is een essentieel bestanddeel van tandpasta. Zorg er dus voor dat je tandpasta voldoende fluoride bevat. Dit mineraal versterkt het tandglazuur, waardoor het minder snel slijt en minder wordt aangetast door microben in de mond. Het beschermt dus tegen tandbederf (cariës).
Er is een verschil tussen:
Het totale fluoride, dat wordt vermeld op het etiket. Tandpasta mag volgens de cosmeticawetgeving niet meer dan 1500 ppm (parts per million) fluoride bevatten. 

Het beschikbare fluoride, ofwel het vrije fluoride, dat niet gebonden is met andere ingrediënten in de tandpasta. Het beschikbare fluoride bindt zich aan het glazuur en beschermt op deze manier tegen gaatjes. Aangezien fluoride zich aan andere bestanddelen van tandpasta kan binden, is het totale fluoride niet altijd gelijk aan het beschikbare fluoride.

Er bestaat echter een rechtstreeks verband tussen het beschikbare fluoride en de bescherming tegen gaatjes. Dit gehalte zegt dus meer over de doeltreffendheid van tandpasta. Jammer genoeg staat dat echter niet op de verpakking. Om je die informatie toch te bezorgen, hebben wij het gehalte beschikbare fluoride gemeten.

Wat de abrasiviteit (schurende werking) betreft, zijn sommige tandpasta’s volgens onze test te agressief.

Gebruikerstest (15 %)
Elke tandpasta werd een weeklang getest door 30 gebruikers. Zij kregen de verschillende tandpasta’s in een neutrale verpakking, zodat die hen niet kon beïnvloeden. Vervolgens gaven ze hun mening over het gebruiksgemak, de textuur, het schuimend effect, de frisheid van de adem, de smaak, het gevoel in de mond enz.

Beoordeling van de verpakking (10 %)
We controleerden of de verpakking voldeed aan de wettelijke vereisten en belangrijke informatie voor de consument duidelijk en leesbaar vermeldde.

Voor de volledigheid bekeken we of ze informatie bevatte die niet wettelijk verplicht is, maar wel interessant is voor consument (een Belgisch adres, website, e-mailadres of telefoonnummer, claims, poetstips enz.)

Milieu-impact (10 %)
Hierbij hielden we enerzijds rekening met de verpakking, meer bepaald met productverlies (hoeveelheid die in de verpakking achterblijft), het verpakkingsmateriaal, het percentage gerecycleerde materialen, de PIR of Packaging Impact Ratio (het verschil tussen het gewicht van de verpakking en van het product) en een eventuele bijkomende verpakking.

Anderzijds keken we ook naar de ingrediënten en hun milieu-impact op het gebied van:
een hormonale verstoring voor het milieu.
Toxiciteit.
Afbreekbaarheid.
Bioaccumulatie (bepaalde toxische stoffen kunnen zich geleidelijk ophopen in de weefsels).

We gingen ook na of de tandpasta’s microplastics bevatten.
De resultaten zijn uitvoerig te lezen in Test-Aankoop.
Tandpasta Colgate en Meridol bevatten 2 ingrediënten die erg schadelijk zijn voor het milieu.
Oral-B en Sensodyne Complete Protection bevatten microplastics.
12 van de 17 pasta’s zaten ook nog eens in een overbodig doosje.

1) Aquafresh Freshmint 3 voudige bescherming. 25,2 €/liter.
2) 365 Tandpasta met fluor, (Delhaize). 6 €/liter.
3) Signal Integral 8 complete. 28,67 €/liter.
4) Sensodyne Proglasur daily protection. 58,8 €/liter.
5) Dentabs dentifrica tablets met fluoride. 5,99 € per doos.
6) Paradontax extra fresh complete protection. 67,47 €/liter.
7) Meridol tandpasta voor dagelijkse verzorging van tanden en tandvlees. 54,4 €/liter.
8) Everyday (Colruyt) tandpasta met fluoride. 4,72 €/liter.
9) Elmex anti-caries. 55,73 €/liter.
10) Elmex anti-caries professional. 66,53 €/liter.
11) Theramed original triple protection. 30 €/liter.
12) Viofluor Expertise total care, (Aldi). 9,5 €/liter.
13) Dentalux Complete total care plus, (Lidl). 4,72 €/liter.
14) Oral B Pro-expert professionele bescherming. 47,73 €/liter.
15) Sensodyne Complete protection. 70,93 €/liter.
16) Colgate Total original. 35,33 €/liter.
17) Apivita Total. 75,07 €/liter.

Everyday en Apivita schuren evengoed als de eerste tandpasta’s maar bevatten minder fluor. Qua abrasiviteit of schuureffect viel de Sensodyne Complete protection tegen. Oral B scoort hier het laagst.
Het Delhaize product is gezien de lage prijs een aanrader.

Einde

Gray Bodès

(Foto: Carl Sagan - NASA/JPL)

GRAY'S CORNER
Tandpasta - Deel 5, slot
Editie 86 | Au Parleur
Logo Au Parleur

© Au Parleur - JEROEN VERMEIREN/HANS LENGELER 2023/update 2024

ACHTERSTRAAT 246 - 9800 ASTENE

11, BOULEVARD CLEMENCEAU - 83510 LORGUES - FRANCE

BEELDEN: EIGEN WERK, UNSPLASH & FREEPIX